Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Basic Engineering Skills schakel (4697)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakel IW Bouwkunde: pba bouw - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Chemie - gemeenschappelijk | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Elektromechanica optie automatisering - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Elektromechanica optie ontwerp en productie - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Energie - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Nucleaire technologie: pba chemie/pba biotechnologie - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Nucleaire technologie: pba medische beeldvorming - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| 1.3 De student kent basisprincipes en bijhorende syntax van programmeertalen.
| - EC
| EC2 - De bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeenwetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| 2.3 De student heeft inzicht in methodologieën om onderhoudbare software te bouwen. | - EC
| EC5 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren.
| | - DC
| 5.2 De student kan toepassingsgerichte opgaven vertalen naar een ''gegeven-gevraagde-formule''-structuur. | | - DC
| 5.3 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct (her)formuleren. | | - DC
| 5.4 De student kan problemen opsplitsen in deelproblemen.
| | - DC
| 5.7 De student kan bij de analyse van nieuw te bouwen software aanduiden waar welke herbruikbare en beheersbare softwarecomponenten gebruikt moeten worden. | - EC
| EC6 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren.
| | - DC
| 6.2 De student kan de gekozen oplossingsmethode correct uitvoeren. | | - DC
| 6.4 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct oplossen. | | - DC
| 6.7 De student kan een modulair en onderhoudbaar ontwerp van software maken, zowel op het niveau van de klassen als op het niveau van de methodes. | - EC
| EC7 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| 7.2 De student kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software gebruiken.
| | - DC
| 7.3 De student kan correcte code schrijven m.i.v. een gepaste ontwikkel-, test- en onderhoudsstrategie. | - EC
| EC12 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.1 De student heeft een open houding om te leren uit ervaring, feedback en fouten. | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel behandelt programmeren op twee manieren:
- enerzijds de algemene concepten die toepasbaar zijn in véél programmeertalen, zoals variabelen, types, controlestructuren (if, for, while), functies en parameters tot en met object-orientatie. Dit verzamelen we onder de naam coding.
- anderzijds specifieke technieken om snel resultaten te bekomen aan de hand van handige bibliotheken, wat we onder noemer scripting plaatsen.
Als taal is gekozen voor Python omdat deze taal bewust de keuze gemaakt heeft om een taal te zijn die niet alleen voor zuivere software-ontwikkelaars geschikt is, maar ook voor wiskundigen, data scientists, wetenschappers, kinderen, ... tot zelfs ingenieurs en omdat de taal heel populair is in deze kringen. Dit uit zich in compacte, begrijpbare code, dynamische typering en veel beschikbare tutorials en bibliotheken. Python is dus een belangrijk onderdeel van dit opleidingsonderdeel, maar veel onderdelen zijn ook toepasbaar in andere programmeertalen. Toch zijn er ook heel wat dingen in dit opleidingsonderdeel die enkel voor Python gelden en behandelen we specifieke Python-bibliotheken zoals numpy en pandas.
|
Het eerste deel omvat het cursusdeel "PIT: Python als IngenieursTool" van het opleidingsonderdeel Basic Engineering Skills van 1BA en focust dan ook meer op scripting, maar bevat natuurlijk een inleiding coding omdat je op zijn minst met variabelen en parameters moet kunnen werken om aan scripting te kunnen beginnen. De competenties die hier aangebracht worden, moeten vervolgens ingezet worden in het het opleidingsonderdeel "Basic Engineering Skills Schakel", behalve voor de studenten die het verkorte schakelprogramma volgen.
|
Het tweede deel focust op coding met aan de ene kant een aantal meer 'manuele' programmeertechnieken en aan de andere kant een inleiding in Object georienteerd programmeren in Python m.i.v. erving.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minstens 12/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 85 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minstens 10/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | De student mag op het examen alle papieren materiaal gebruiken en moet ook de eigen oplossing op de take-home-opdracht afgedrukt meebrengen om op die papieren aanpassingen aan de code te kunnen schrijven. |
|
|
|
Extra info | De student wordt gewaarschuwd dat de opgave van de permanente evaluatie dermate eenvoudig is dat de oplossing waarschijnlijk zonder al te veel moeite gegenereerd kan worden met generatieve AI, zoals ChatGPT. Met zo'n tool kan je dan wel correcte code bekomen, maar je leert er bijna niets van, en dit zal zich wreken op het examen. Vergelijk het met leerlingen uit de lagere school die de tafel van vermenigvuldiging leren: met een rekenmachine zouden ze ook sneller de juiste oplossing vinden, maar leren ze helemaal niet vermenigvuldigen en ontwikkelen ze niet het inzicht om later complexere problemen op te lossen. Een student die ChatGPT gebruikt, leert op dezelfde manier niets bij over programmeren en zal bijgevolg de complexere problemen op het examen ook niet kunnen oplossen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Coding & Scripting schakel |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Als ontwikkelomgeving wordt ofwel een cloud-platform gebruikt ofwel Pycharm. |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen bouwkunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student moet vaardig zijn met de computer en mappen kunnen inpakken en uitpakken met programma's zoals 7-zip of rar (o.a. https://www.7-zip.org voor Windows, http://sourceforge.net/projects/p7zip/files/ voor Linux of http://www.kekaosx.com/rar voor Mac.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel behandelt programmeren op twee manieren:
- enerzijds de algemene concepten die toepasbaar zijn in véél programmeertalen, zoals variabelen, types, controlestructuren (if, for, while), functies en parameters tot en met object-orientatie. Dit verzamelen we onder de naam coding.
- anderzijds specifieke technieken om snel resultaten te bekomen aan de hand van handige bibliotheken, wat we onder noemer scripting plaatsen.
Als taal is gekozen voor Python omdat deze taal bewust de keuze gemaakt heeft om een taal te zijn die niet alleen voor zuivere software-ontwikkelaars geschikt is, maar ook voor wiskundigen, data scientists, wetenschappers, kinderen, ... tot zelfs ingenieurs en omdat de taal heel populair is in deze kringen. Dit uit zich in compacte, begrijpbare code, dynamische typering en veel beschikbare tutorials en bibliotheken. Python is dus een belangrijk onderdeel van dit opleidingsonderdeel, maar veel onderdelen zijn ook toepasbaar in andere programmeertalen. Toch zijn er ook heel wat dingen in dit opleidingsonderdeel die enkel voor Python gelden en behandelen we specifieke Python-bibliotheken zoals numpy en pandas.
|
Het eerste deel omvat het cursusdeel "PIT: Python als IngenieursTool" van het opleidingsonderdeel Basic Engineering Skills van 1BA en focust dan ook meer op scripting, maar bevat natuurlijk een inleiding coding omdat je op zijn minst met variabelen en parameters moet kunnen werken om aan scripting te kunnen beginnen. De competenties die hier aangebracht worden, moeten vervolgens ingezet worden in het het opleidingsonderdeel "Basic Engineering Skills Schakel", behalve voor de studenten die het verkorte schakelprogramma volgen.
|
Het tweede deel focust op coding met aan de ene kant een aantal meer 'manuele' programmeertechnieken en aan de andere kant een inleiding in Object georienteerd programmeren in Python m.i.v. erving.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minstens 12/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 85 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minstens 10/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | De student mag op het examen alle papieren materiaal gebruiken en moet ook de eigen oplossing op de take-home-opdracht afgedrukt meebrengen om op die papieren aanpassingen aan de code te kunnen schrijven. |
|
|
|
Extra info | De student wordt gewaarschuwd dat de opgave van de permanente evaluatie dermate eenvoudig is dat de oplossing waarschijnlijk zonder al te veel moeite gegenereerd kan worden met generatieve AI, zoals ChatGPT. Met zo'n tool kan je dan wel correcte code bekomen, maar je leert er bijna niets van, en dit zal zich wreken op het examen. Vergelijk het met leerlingen uit de lagere school die de tafel van vermenigvuldiging leren: met een rekenmachine zouden ze ook sneller de juiste oplossing vinden, maar leren ze helemaal niet vermenigvuldigen en ontwikkelen ze niet het inzicht om later complexere problemen op te lossen. Een student die ChatGPT gebruikt, leert op dezelfde manier niets bij over programmeren en zal bijgevolg de complexere problemen op het examen ook niet kunnen oplossen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Coding & Scripting schakel |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Als ontwikkelomgeving wordt ofwel een cloud-platform gebruikt ofwel Pycharm. |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen: nucleaire technologie - milieu | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen: nucleaire technologie afst.nucleair en medisch | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student moet vaardig zijn met de computer en mappen kunnen inpakken en uitpakken met programma's zoals 7-zip of rar (o.a. https://www.7-zip.org voor Windows, http://sourceforge.net/projects/p7zip/files/ voor Linux of http://www.kekaosx.com/rar voor Mac.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel behandelt programmeren op twee manieren:
- enerzijds de algemene concepten die toepasbaar zijn in véél programmeertalen, zoals variabelen, types, controlestructuren (if, for, while), functies en parameters tot en met object-orientatie. Dit verzamelen we onder de naam coding.
- anderzijds specifieke technieken om snel resultaten te bekomen aan de hand van handige bibliotheken, wat we onder noemer scripting plaatsen.
Als taal is gekozen voor Python omdat deze taal bewust de keuze gemaakt heeft om een taal te zijn die niet alleen voor zuivere software-ontwikkelaars geschikt is, maar ook voor wiskundigen, data scientists, wetenschappers, kinderen, ... tot zelfs ingenieurs en omdat de taal heel populair is in deze kringen. Dit uit zich in compacte, begrijpbare code, dynamische typering en veel beschikbare tutorials en bibliotheken. Python is dus een belangrijk onderdeel van dit opleidingsonderdeel, maar veel onderdelen zijn ook toepasbaar in andere programmeertalen. Toch zijn er ook heel wat dingen in dit opleidingsonderdeel die enkel voor Python gelden en behandelen we specifieke Python-bibliotheken zoals numpy en pandas.
|
Het eerste deel omvat het cursusdeel "PIT: Python als IngenieursTool" van het opleidingsonderdeel Basic Engineering Skills van 1BA en focust dan ook meer op scripting, maar bevat natuurlijk een inleiding coding omdat je op zijn minst met variabelen en parameters moet kunnen werken om aan scripting te kunnen beginnen. De competenties die hier aangebracht worden, moeten vervolgens ingezet worden in het het opleidingsonderdeel "Basic Engineering Skills Schakel", behalve voor de studenten die het verkorte schakelprogramma volgen.
|
Het tweede deel focust op coding met aan de ene kant een aantal meer 'manuele' programmeertechnieken en aan de andere kant een inleiding in Object georienteerd programmeren in Python m.i.v. erving.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minstens 12/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 85 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minstens 10/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | De student mag op het examen alle papieren materiaal gebruiken en moet ook de eigen oplossing op de take-home-opdracht afgedrukt meebrengen om op die papieren aanpassingen aan de code te kunnen schrijven. |
|
|
|
Extra info | De student wordt gewaarschuwd dat de opgave van de permanente evaluatie dermate eenvoudig is dat de oplossing waarschijnlijk zonder al te veel moeite gegenereerd kan worden met generatieve AI, zoals ChatGPT. Met zo'n tool kan je dan wel correcte code bekomen, maar je leert er bijna niets van, en dit zal zich wreken op het examen. Vergelijk het met leerlingen uit de lagere school die de tafel van vermenigvuldiging leren: met een rekenmachine zouden ze ook sneller de juiste oplossing vinden, maar leren ze helemaal niet vermenigvuldigen en ontwikkelen ze niet het inzicht om later complexere problemen op te lossen. Een student die ChatGPT gebruikt, leert op dezelfde manier niets bij over programmeren en zal bijgevolg de complexere problemen op het examen ook niet kunnen oplossen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Coding & Scripting schakel |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Als ontwikkelomgeving wordt ofwel een cloud-platform gebruikt ofwel Pycharm. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|