Algemene info
 
Graad en kwalificatie : master in de informatica
Graad en specificatie : Master of Science (MSc)
Onderwijstaal : Nederlands
Soort opleiding : masteropleiding
Studieomvang in studiepunten : 120
Profilering opleiding
 

De master in de informatica moet in staat zijn complexe en/of innoverende problemen uit de informaticasector op een wetenschappelijk verantwoorde wijze op te lossen, gebruik makend van het informatica-referentiekader, relevante methoden en technieken en softwarekennis waarover hij/zij beschikt.
De master moet zelfstandig aanvullende informatie (kennis en software) kunnen opzoeken in de literatuur en/of het internet. Hij/zij doet dit onder vergelijkbare omstandigheden als in de beroepspraktijk op het vlak van teamwork, tijdsbeperkingen en eisen gesteld aan het eindproduct.
De master moet beschikken over diepgaande actuele kennis op het deelgebied van de informatica, corresponderend met zijn/haar profiel.
De master moet in staat zijn een onderwerp binnen dit deelgebied op een wetenschappelijk verantwoorde wijze te bestuderen. Hij/zij kan de nodige informatie opzoeken, kan deze informatie interpreteren en analyseren en trekt gepaste conclusies.
De master moet originele bijdragen kunnen leveren om dit proces tot een goed einde te brengen.

Toelatingsvoorwaarden en bijkomend advies
 

De master in de informatica is rechtstreeks toegankelijk voor houders van een academisch bachelordiploma in de informatica.

Studenten die nog slechts voor enkele opleidingenonderdelen moeten slagen om het academisch bachelordiploma in de informatica te behalen, kunnen een beperkt aantal vakken uit de masteropleiding informatica opnemen ; voor meer info over deze specifieke regeling, neem contact met de studieloopbaanbegeleider. 

Studenten met een academisch bachelor- of masterdiploma kunnen een voorbereidingsprogramma voor de master in de informatica volgen. Het doel van het voorbereidingsprogramma is om de betrokken student op instapniveau te brengen van de beoogde masteropleiding. Instromende studenten in het voorbereidingsprogramma dienen te beschikken over basisdenkkaders in de gebieden informatica, logica en wiskunde. Daarnaast zijn analytische competenties onontbeerlijk. De examencommissie van de masteropleiding Informatica oordeelt over de toelating tot en over de omvang van het voorbereidingsprogramma op basis van het specifiek dossier van de kandidaat.

Studenten met een professioneel bachelordiploma in de toegepaste informatica kunnen worden toegelaten tot de masteropleiding informatica mits zij slagen voor een schakelprogramma. Onderstaand programma (van 60 ECTS SP) is een indicatief schakelprogramma:

 
schakelprogramma master INFTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SBUP3 SPBB
4379 ComputernetwerkenNV18971897
0656 Algoritmen en datastructurenNV21682168
4183 Objectgeoriënteerd programmeren IINV21682168
1303 Software EngineeringNV24392439
0661 Computer graphicsNV13551355
2248 Wiskunde voor informatica IINV16261626
0660 BesturingssystemenNV18971897
4380 BachelorproefNV270101225810
 
Legende
SBU : studiebelastingsuren
SP : studiepunten
B : Verbreding
E : Extra-curriculair
F : Facultatief
K : Keuze
KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar)
KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar)
O : Overgangscurriculum
S : Na selectie
T : Tweejaarlijks
V : Verplicht
VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar)
VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar)
N : Nederlands
E : Engels
 

Studenten met een informatica- of ICT-gerelateerd professioneel bachelordiploma kunnen eveneens worden toegelaten tot de masteropleiding informatica, mits zij slagen voor een schakelprogramma dat, op maat, zal worden vastgesteld door de examencommissie van de master informatica. 

Competentieprofiel
 
VOLGNREINDCOMPETENTIE
1

EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes.

2

EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken.

3

EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen).

4

EC 4: De afgestudeerde houdt rekening met de limieten van de informatica, zoals het bestaan van onbeslisbaarheid, en met het bestaan van belangrijke onopgeloste problemen in de informatica, zoals het P=NP vraagstuk.

5

EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties.

6

EC 6: De afgestudeerde is in staat om zelfstandig een wetenschappelijk probleem te situeren, te analyseren, te evalueren, een onderzoeksvraag te formuleren en hiervoor op een wetenschappelijk onderbouwde manier een oplossing voor te stellen.

7

EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken.

8

EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken.

9

EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context.

10

EC 10: De afgestudeerde functioneert goed in teamverband; zij/hij is in staat, door overleg in kleine en grote groepen, werkzaamheden te verdelen en op elkaar af te stemmen.

11

EC 11: De afgestudeerde is in staat een oplossing voor een probleem te bepalen waarbij maatschappelijke, ethische en sociale aspecten in overweging worden genomen en hiernaar te handelen, door toepassing van basiskennis aangebracht op bachelorniveau. De afgestudeerde kan zelfstandig en kritisch een wetenschappelijk gefundeerd standpunt innemen en verdedigen, ook in informaticagerelateerde maatschappelijke problemen, en hierover kritisch reflecteren.

12

EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig.

Naar het buitenland tijdens je studies
 

In de masteropleiding kan je gedurende één semester aan een buitenlandse universiteit studeren in het kader van een Erasmus-uitwisseling.

De kandidaatstelling hiervoor gebeurt in het begin van het tweede semester van het derde bachelorjaar of van het eerste masterjaar. Wat betreft de gastinstelling kan er gekozen worden uit universiteiten verspreid over heel Europa.

Voor meer info over internationalisering in de masteropleiding informatica kan je steeds contact nemen met prof. dr. Fabian Di Fiore.

Organisatie onderwijs/evaluatie
 

Bepaalde onderwijs- en/of evaluatie activiteiten van de opleidingsonderdelen in de opleiding kunnen via digitale communicatiekanalen en online tools plaatsvinden. Je volgt deze onderwijsactiviteiten dus van op afstand en/of legt examen af vanop afstand. Voor deze activiteiten dient een student te beschikken over een laptop en een webcam.
Welke activiteiten op de campus en welke vanop afstand dienen gevolgd te worden, wordt gecommuniceerd via het elektronisch leerplatform van de opleiding (Blackboard/Toledo) en/of via het lessenrooster.  

Op grond van haar gerechtvaardigd belang om blended onderwijs te organiseren, behoudt UHasselt zich het recht voor om onderwijsactiviteiten op te nemen en later of gelijktijdig via de elektronische leeromgeving voor educatieve doeleinden ter beschikking te stellen aan de betrokken studenten en onderwijspersoneel. Studenten die aan deze onderwijsactiviteiten deelnemen, kunnen daarbij worden geportretteerd voor opnames en verspreiding van deze opnames binnen het elektronisch leerplatform, wanneer zij in beeld zouden komen. Uiterlijk bij aanvang van de opname informeert de lesgever de studenten over het feit dat de onderwijsactiviteit wordt opgenomen. In de regel zijn opnames beschikbaar voor de duur van het academiejaar waarin de student is ingeschreven voor het opleidingsonderdeel.

Opleidingsonderdelen
 

Het masterprogramma bestaat uit een verplicht deel van 42 ECTS SP, waaronder twee algemene opleidingsonderdelen (van 6 ECTS SP elk) en de masterproef (30 ECTS SP).

De masteropleiding biedt zes profielen aan, waarbij elk profiel voor 24 ECTS SP aan verdiepende opleidingsonderdelen in een bepaalde tak van de informatica aanbiedt. Als student kies je minstens 1 (en max. drie) van de volgende zes specialisatieprofielen:

  1. Artificial Intelligence
  2. Data Management
  3. Engineering Interactive Systems
  4. Health Informatics
  5. Networking and Security
  6. Visual Computing.

Daarna vullen de studenten hun masterprogramma aan met keuzeopleidingsonderdelen tot hun masterprogramma minimum 120 ECTS SP bedraagt. De Masterproef (30 SP) dient volledig te worden opgenomen in het tweede masterjaar. 

Volgende opleidingsonderdelen worden tweejaarlijks georganiseerd:

  • in even jaren (2022-23, 2024-25, ...): "3D Modelling and Image Based Rendering" (3493), "Logica en Modeltheorie" (1602), "Photorealistic Image Synthesis" (3492), "Web Information Systems" (2209) en "Advanced Database Technology" (2179);
  • in oneven jaren (2023-24, 2025-26, ...): "Advanced Image Processing" (2265), "Computational Complexity" (2180), "Computer Animation and Simulation" (2210), "Database System Architecture" (2181) en "Artificial Intelligence and Logic Programming" (4729).

Voor het opnemen van opleidingsonderdelen in het profiel "Networking and Security" dient de volgtijdelijkheid te worden gerespecteerd (zie ook studiegidsfiches van de betreffende opleidingsonderdelen). Dit betekent o.a. dat de student "Network Labs, Tools and Techniques" (3488) en "Basics of Network Security" (4555) dient te volgen, vooraleer de vakken "Advanced Topics in Networking & Security" (4556) of "Network Design & Applications" (2176) kunnen worden opgenomen.  Dit betekent ook dat "Advanced Topics in Networking & Security" en "Network Design & Applications" in principe alleen in het 2de masterjaar kunnen worden gevolgd. 

Het opleidingsonderdeel "Business Model Design" (3526) focust op IT-processen in het bedrijfsleven, wat maakt dat dit opleidingsonderdeel best wordt opgenomen in het laatste masterjaar.

Studenten kunnen ook twee keuzeopleidingsonderdelen opnemen in het thema "Ondernemen", met name "Bouwstenen van ondernemerschap" (3764) en "Business Planning" (3945). Het opleidingsonderdeel "Bouwstenen van ondernemerschap" dient gevolgd te zijn vooraleer het opleidingsonderdeel "Business Planning" kan worden opgenomen.

Modeltraject
 
Opleid.ond. 1ste masterjaarTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPBB
2166 Parallel and Distributed SystemsNV16261626
2167 CompilersNV16261626
 
Opleid.ond. 2de masterjaarTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPBB
2262 MasterproefNV8103081030
4384 OnderzoeksstageNS16261626
 
Profiel Artificial IntelligenceTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP1BB
2266 Big Data AnalyticsNV16261626
4174 Machine Learning (incl. Deep Learning)NV16261626
4177 Human-AI InteractionNV16261626
4729 Artificial Intelligence and Logic ProgrammingEVH16261626
 
Profiel Data managementTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPBB
2266 Big Data AnalyticsNV16261626
2209 Web Information SystemsNVV16261626
2179 Advanced Database TechnologyEVV16261626
2181 Database System ArchitectureEVH16261626
 
Profiel Engineering Interactive SystemsTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPBB
4169 Computational FabricationNV16261626
2085 Evaluation of Interactive SystemsNV16261626
2184 Tools and Technologies for Interactive Systems DevelopmentNV16261626
2185 Information VisualisationEV16261626
 
Profiel Health InformaticsTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPBB
3473 E-HealthNV10841084
4554 User-Centered Software EngineeringNV24392439
4727 Multidisciplinary Approaches of Human FactorsNV13551355
2085 Evaluation of Interactive SystemsNV16261626
 
Profiel Networking and SecurityTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPBB
2176 Network Design & ApplicationsNV16261626
3488 Network Labs, Tools and TechniquesNV16261626
4555 Basics of Network SecurityNV16261626
4556 Advanced Topics in Networking and SecurityNV16261626
 
Profiel Visual ComputingTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPBB
2169 Image ProcessingNV16261626
3492 Photorealistic Image SynthesisNVV10841084
2265 Advanced Image ProcessingNVH10841084
3493 3D Modelling and Image Based RenderingNVV10841084
2210 Computer Animation and SimulationEVH16261626
 
KeuzevakkenTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP1BB
3945 Business PlanningNK813813
2168 Data CompressionNK10841084
2169 Image ProcessingNK16261626
2176 Network Design & ApplicationsNK16261626
2218 Business Process AnalyticsNK16261626
2266 Big Data AnalyticsNK16261626
3488 Network Labs, Tools and TechniquesNK16261626
4169 Computational FabricationNK16261626
4554 User-Centered Software EngineeringNK16261626
4554 User-Centered Software EngineeringNK24392439
3764 Bouwstenen van ondernemerschapNK813813
4727 Multidisciplinary Approaches of Human FactorsNK13551355
2085 Evaluation of Interactive SystemsNK16261626
2184 Tools and Technologies for Interactive Systems DevelopmentNK16261626
2185 Information VisualisationEK16261626
4174 Machine Learning (incl. Deep Learning)NK16261626
4177 Human-AI InteractionNK16261626
4555 Basics of Network SecurityNK16261626
4556 Advanced Topics in Networking and SecurityNK16261626
4179 International SchoolES813813
4182 Student en MaatschappijNS81340413
3526 Business model designNS16261626
3473 E-HealthNB10841084
3492 Photorealistic Image SynthesisNKV10841084
2209 Web Information SystemsNKV16261626
4729 Artificial Intelligence and Logic ProgrammingEKH16261626
2265 Advanced Image ProcessingNKH10841084
3493 3D Modelling and Image Based RenderingNKV10841084
1602 Logica en modeltheorieNKV16261626
2179 Advanced Database TechnologyEKV16261626
2180 Computational ComplexityEKH16261626
2181 Database System ArchitectureEKH16261626
2210 Computer Animation and SimulationEKH16261626
 
Legende
SBU : studiebelastingsuren
SP : studiepunten
B : Verbreding
E : Extra-curriculair
F : Facultatief
K : Keuze
KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar)
KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar)
O : Overgangscurriculum
S : Na selectie
T : Tweejaarlijks
V : Verplicht
VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar)
VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar)
N : Nederlands
E : Engels
Modeltraject van 30 SP per studiejaar en geïndividualiseerd traject
 

Modeltraject van 30 SP per studiejaar
 
Een pakket opleidingsonderdelen (totaal 30 studiepunten) mits inachtneming van de vereiste begincompetenties en mits goedkeuring van de examencommissie.
 
Geïndividualiseerd traject
 Zie hiervoor het onderwijs- en examenreglement

Academische kalender en belangrijke data
Examencommissie
Reglementen